AMSTERDAM - Pas aangeworven medewerkers blijven massaal uitkijken naar interessante banen bij andere bedrijven.
Werkgevers onderschatten de twijfels van nieuwe medewerkers: slechts 40 procent van de bedrijven zegt dat ze beseffen dat pas aangeworven medewerkers naar andere banen blijven zoeken. Maar liefst 58 procent van de vacaturezoekers geeft toe dat zij nog uitkijken naar interessante banen en 13 procent blijft zelfs solliciteren voor andere functies.
Bedrijven kunnen er dus maar beter voor zorgen dat hun nieuwkomers goed opgevangen worden, zodat ze niet onmiddellijk terug vertrekken als ze een andere aanbieding krijgen, stelt StepStone.
Klik hier voor de Bron
Een goede introductie en socialisatie is erg belangrijk. Niet alleen voor de nieuwe medewerkers maar ook voor de werkgevers en collega’s. De introductie en socialisatie periode duurt lang, al dan niet altijd. Maar het is naar mijn inzien wél belangrijk dat het begin goed verloopt. De nieuwe medewerkers blijven positiever als de start goed gaat. In principe behoort het altijd goed te verlopen maar er kan hier en daar natuurlijk een foutje of miscommunicatie ontstaan. Voor de medewerkers die er al werken is het makkelijker werken met nieuwe medewerkers die zich helemaal geven aan het bedrijf en niet ondertussen nog bezig zijn met andere banen.
Dit alles geeft weer aan dat het heel belangrijk is om en goede introductie en socialisatie programma te hebben, bij grote bedrijven, huur desnoods iemand in voor deze functie!!!
Boven aan mijn blog bevindt zich een introductie filmpje van Google. Ik vind dit een erg positief filmpje en ik denk dat het mensen stimuleert om te solliciteren en/of enthousiast te worden. Voor de toekomstige medewerker maar ook voor de aangenomen medewerker.
Leuk filmpje!
BeantwoordenVerwijderenIk moet zeggen dat ik het echt met je eens ben, een goede introductie en socialisatie in erg belangrijk bij een nieuwe baan. Ook ben ik het met je eens dat dit erg lang duurt, zo niet altijd.
Google is een goed voorbeeld inderdaad, goed filmpje.
BeantwoordenVerwijderenIk ben het zeker met je eens dat een goede introductie en socialisatie goed is voor het bedrijf en zijn werknemers. Dit zal vast en zeker leiden tot een hoger percentage van 'nieuwelingen' die blijven bij hun keuze en dus de baan behouden die zij net hebben gekregen.
Ik denk echter wel dat grote bedrijven (zoals Google) hier meer tijd en geld voor hebben om dit tot in de puntjes te verzorgen dan de kleine bedrijven. Dat neemt niet weg dat zij er niets aan kunnen doen natuurlijk!
Ook denk ik dat het solliciteren of in ieder geval het rondkijken naar andere banen door zal gaan bij nieuwe werknemers. Dit kan zijn door de banencrisis (men neemt eerder een baan aan die men eigenlijk niet wil) maar ook door de hoop op een hoger loon of omdat de functie gewoon niet zo bevalt. Maar dat percentage van 29% van de werknemers die volledig voor de nieuwe baan gaat kan zeker opgekrikt worden door onder andere een goede introductie en socialisatie!
Ik ben het ook met je eens. Bij mijn vorige baan was de introductie heel slecht. Op mijn allereerste dag werd ik meteen in "het diepe" gegooit. Zonder dat ik bijwijze van spreke wist waar het toilet was en hoe mijn baas heette moest ik even met een heftruck de bestelling van een klant halen. Ik wist echt niet wie ik moest aanspreken of waar ik de planten kon halen.
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat ik daarom ook snel weg ging bij dat bedrijf. Want meteen vanaf het begin voelde ik mezelf daar niet lekker. Ik denk dat als de introductie anders was geweest dat ik daar misschien nog wel had gewerkt. Maar omdat de start zo tegen viel ging ik eigenlijk meteen naar andere baantjes in de buurt kijken.