Who's that girl?!

Hallo,

Ik ben Cindy Disco, 22 jaar en woon in Tilburg.
Momenteel zit ik in het eerste jaar van de opleiding HRM. (Human resources management) te Tilburg.


maandag 19 maart 2012

Straffen of belonen?


Straffen werkt beter dan een bonus

Kun je een werknemer beter straffen of belonen om goed gedrag te stimuleren? Ailko van der Veen promoveert dinsdag 28 februari aan de Universiteit van Amsterdam op dit onderwerp met zijn proefschrift Inducing good behavior.

Wat heeft u onderzocht?
'In mijn proefschrift heb ik vier situaties onderzocht waarin een meerdere bepaald gedrag - goed of slecht gedrag- wil bevorderen door middel van straffen en beloningen. In een van de situaties ging het om de verhouding tussen werkgever en werknemer. De werkgever wil bepaald gedrag stimuleren en de vraag was hier of het effectiever is om te straffen of te belonen.
De aanleiding van ons experiment is de discussie die gaande is in de psychologie, dat
belonen effectiever is dan straffen. Verschillende onderzoeken naar dieren en kinderen tonen dat aan. Er zijn ook onderzoeken die laten zien dat de afdelingen waarbij de baas veel beloont, bijvoorbeeld door het uitdelen van bonussen, het beter doen dan de afdelingen waarbij er veel wordt gestraft. De vooronderstelling is vaak dat belonen leidt tot beter werken, maar de opzet van de onderzoeken valt nog wel eens in twijfel te trekken: is het zo dat die mensen op die afdeling beter werken omdát ze een bonus krijgen, of krijgen ze die bonus omdat die afdeling gewoon beter is? Wij hebben dit onderzocht in een laboratorium en zo kun je veel oorzaak en gevolg veel beter scheiden.'


Tot je 23e verplicht naar school

Tot je 23ste verplicht naar school


Nederlandse jongeren zouden tot hun 23ste jaar verplicht naar school moeten als zij nog geen zogeheten startkwalificatie hebben, vindt de Rotterdamse onderwijswethouder Hugo de Jonge (CDA).

Hij zou daar graag mee willen experimenteren in Rotterdam-Zuid, zo schrijft hij in een brief aan minister Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart van Onderwijs.

Aanleiding
Directe aanleiding voor deze maatregel is de aanpak van het aantal voortijdige schoolverlaters. In Rotterdam stagneerde de daling afgelopen schooljaar, terwijl De Jonge juist met maatregelen de aanval op het vroegtijdig schoolverlaten had geopend.

In de brief pleit de wethouder voor andere maatregelen, omdat 'als er geen mogelijkheid komt tot handhaving van de kwalificatieplicht boven de 18 jaar, de effecten op daling van de cijfers marginaal blijven'. Jongeren mogen pas van school als zij een startkwalificatie van minimaal vwo, havo of mbo-niveau 2 hebben.